De fleste har på et eller andet tidspunkt oplevet at have hovedpine. Hovedpine kan være et tegn på sygdom, en tilstand eller et enkeltstående symptom. Hver 3 dansker har på et tidspunkt søgt hjælp hos den praktiserende læge. Hovedpine anses for at være årsagen til omkring 20% af det samlede sygefravær i Danmark. Hovedpine har indvirkning på daglige funktioner, arbejdsevne samt på livskvaliteten. For at skabe den bedste forudsætning for behandling, skelner man mellem forskellige former for hovedpine.

Spændingshovedpine:

Spændingshovedpine er ofte forårsaget af låsninger i nakke og ryg, spændinger/myoser i nakke- og rygmuskler, stivhed i brystkasse eller problemer i bækkenområdet. Symptomerne er der typisk i løbet af dagen og bliver værre ud på eftermiddagen eller om aftenen. Holdningsmæssigt vil hovedet/nakken altid prøve at holde sig vandret. Dette kan medføre at skævheder (kompenseringer) rundt omkring i kroppen forårsager spændingshovedpine. Dårlige arbejdsstillinger, siddestillende arbejde og forkert holdning er ofte hyppige årsager til spændingshovedpine.

Cervikogen hovedpine eller nakkehovedpine:

Denne type hovedpine er ofte forårsaget af låsninger i nakken, fejlstillinger i nakkehvirvler og eller muskelspændninger i nakke og halsmuskulatur. Cervikogen hovedpine (nakkehovedpine) har mange ligheder med spændingshovedpine. Cervikogen hovedpine er karakteriseret ved at være placeret I den øvre del af nakken (C1-C3). Man er oftest meget øm I dette område og der kan desuden være fejlstilinger og låsninger.

Cervikogen hovedpine er smerte, der skyldes mikroskader af nakkeligament, -muskel og -bindevæv typisk efter en overstrækning og efterfølgende bøjning af nakken, da overstrækket i nakken kan forårsge en irritation af en stor nerve i nakken - n.occipitalis.

Denne hovedpineform kan ligne migræne, da den oftest også er ensidig, men modsat migræne er smerten ikke dunkende. Stillinger der belaster nakken, såsom computerarbejde eller cykling med fremskudt hage, kan provokere hovedpinen og der er typisk ømhed af nakken.

Migræne:

Migrænehovedpine er hovedpine, der varer længere tid og med betydelig kraftigere symptomer end de andre typer hovedpiner. Et migræneanfald kan typisk vare op til 3 dage med eller uden aura. Med aura menes tillægssymptomer som lyd-/lysfølsomhed, kvalme,opkast etc.......Der er i dag ikke fundet noget entydigt svar på hvordan migræne opstår. Man ved at stress har en negativ indvirkning.

Dertil kommer andre hovedpineformer, som nogle gange kan minde om ovenstående: f.eks. kæbeledsrelateret hovedpine, medicininduceret hovedpine og Horton’s (klyngehovedpine)

Hos Fyns Osteopati skelner og undersøger vi de forskellige hovedpinetyper, samt har kendskab til hvilke hovedpine typer, som har overlapning af symptomer.

_mg_7520_banner_1920x748