Løbeskader

Hvordan undersøge vi dig?

Akut opstået, smerter under løb, smerter efter løbeturen, fodstilling, løbestil etc. Når vi hos Fyens Osteopati skal undersøge symptomerne omkring en løbeskade, vurderer vi ikke kun det lokale symptom. Men undersøger hele kroppen, for at finde alle de strukturer, som har en negativ indvirkning på løbeturen.

Typiske løbeskader:

Løberknæ (runners knee):

Løberknæ (tractus iliotibialis syndrom eller runners knee) betegner en inflammationstilstand i senen på ydersiden af knæet. Dette er forårsaget af mikroskopiske små bristninger på senetilhæftningen på ydersiden af knæet samt den yderste underbensknogle. Skaden udløses overvejende af gentagne, ensartede belastninger ved eksempelvis hop, løb og spark. Følgende faktorer har stor betydning for, hvor hurtigt skaden udvikles.
Fejlstilling i bækken og hofte, hvilket begrænser rotationen af lårbenet. Fejlstilling af ankel og fod, hvilket begrænser rotationen af underbenet. Andre faktorer, som kan have stor indflydelse på op helingen af skaden er: metaboliske (stofskiftet) problemstillinger, problemer med blodsystemet (hjerte, lunger, nyrer m.m.) og fordøjelsessystemet (lever, mave, tarme m.m.).  Fungerer disse systemer ikke optimalt vil det hæmme restitutionen og forværre inflammation.

Springerknæ. (jumpers knee):

Et springerknæ er en skade, der opstår som følge af overbelastning af den sene, der forbinder knæskallen med skinnebensknoglen. Senen kaldes også for “knæskalssenen” eller på lægesprog “patellasenen”.

Skaden opstår især i forbindelse med sportsgrene, der involverer karftige og pludselige afsæt, hvilket bl.a. er tilfældet ved spring og løb.

Lyskesmerter:

Lyskesmerter opleves typisk ved belastning og kan både sidde i den nederste del af maven (abdomen), i skridtet ved inderlåret og ved hoften. Såvel børn som voksne kan blive ramt af lyskesmerter, som ikke nødvendigvis stammer fra lysken. Lysken er et kompliceret anatomisk område af kroppen med mange organer, sener og muskler, der påvirker hinanden.  Smerter i lysken kan derfor have forskellige årsager. Muskler, ledbånd/sener, led, knogler, blodkar og nerver kan alle give smerter i lysken.

Patella femoralt smerte syndrom:

Patella betyder knæskal og femur betyder lårben. Syndrom betyder, at tilstanden består af flere symptomer og tegn. Tilstanden er karakteriseret ved, at man har smerter på forsiden af knæet og ved knæskallen. Et andet navn på tilstanden er “forreste knæsmerter”. I de fleste tilfælde er der ikke noget galt med knæet bedømt ud fra røntgen og andre billedundersøgelser. Typisk vil der være smerter i begyndelsen af en aktivitet og hvis knæet har været bøjet længere tid.

Vil du høre mere?

Udfyld formularen og vi kontakter dig hurtigst muligt.